Wednesday, June 15, 2011

7 Wonders of the World

Ada 7 Keajaiban dunia in this world. Apakah 7 Keajaiban dunia itu?? Nak tahu?? Jom ambil tahu....


Taj Mahal di India
Bangunan yang besar ini dibina oleh Shah Jahan, Maharaja Muslim Mogul yang ke-5 ,sebagai peringatan dan penghormatan kepada mendiang isterinya. Ia dibina daripada white marble. Taj Mahal dianggap sebagai the most perfect jewel of Muslim art in India. Maharaja itu telah dipenjarakan dan menyatakan bahawa dia hanya boleh melihat Taj Mahal melalui tingkap kecilnya sahaja.


Tembok Besar di China (The Great Wall)
Tembok Besar dibina untuk menghubungkan kubu yang sedia ada ke dalam sistem pertahanan dan mengelakkan serangan puak Mongol. Ini adalah monumen terbesar yang pernah dibina oleh manusia dan satu-satunye monumen yang boleh dilihat from space. Beribu-ribu manusia telah terlibat dalam pembinaan Tembok Besar ini.


Kota Tua Mayan di Mexico (Pyramid Chichén Itzá)
Chichén Itzá merupakan kuil Mayan atau rumah ibadat paling famous, berperanan sebagai pusat politik dan ekonomi Mayan. Piramid ini adalah kuil yang paling besar di Mayan.


Patung Yesus di Brazil (Christ Redeemer)
Patung Jesus lebih kurang 38 meter tinggi, atop the Corcovado mountain overlooking Rio de Janeiro. Reka bentuknya diireka oleh Brazilian Heitor da Silva Costa dan dicipta oleh French sculptor Paul Landowski. Ini adalah antara monumen yang terkenal dalam dunia. Patung ini mengambil masa 5 tahun untuk dibina dan dirasmikan pada 12 OKTOBER 1931. Ia telah dijadikan simbol kota itu dan kehangatan penduduk Brazil yang menerima pelawat dengan tangan yang terbuka.


Kolaseum Roma di Italy (The Roman Colosseum)
Amfiteater di pusat bandar Rom telah dibina untuk memberi sokongan kepada kejayaan askar legion dan meraikan kemuliaan Empayar Rom. Konsep reka bentuknya lebih kurang seperti stadium sukan yang menempatkan ramai penonton.


Puing-puing Taman Petra di Yordania, Jordan
Petra merupakan ibu negara Empayar Nabataean semasa kegemilangan Raja Aretas IV. Nabataeans yang mahir dalam teknologi air, menyediakan kota mereka dengan pembinaan terowong yang hebat dan ruang air.


Machu Pichu di Peru (Machu Picchu)
Pada abad ke-15, the Maharaja Incan, Pachacútec membina bandar dalam awan di gunung yang dikenali sebagai Machu Picchu (gunung lama).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...