Thursday, June 23, 2011

Keburukan soy bean


Kita selalu didedahkan dengan khasiat dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien seperti protein, sebaliknya soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya untuk kesihatan. Orang Yahudi sengaja mengwar-warkan kebaikan minum soya kerana USA merupakan pengeluar soya terbesar. Antara keburukan soya yang tersembunyi:
  1. Mengandungi asid phytic yang tinggi. Asid phytic merupakan sejenis bahan anti-nutrien yang menghalang penyerapan zat dan mineral yang penting untuk badan kita terjejas seperti kalsium, magnesium dan zink . Implikasinya, zat makanan yang kita makan setiap hari tidak akan memberi manfaat kerana tidak diserap oleh tubuh kita.

  2. Mengandungi hemaglutinin yang mengakibatkan sel darah berkumpul dan bercantum sesama sendiri.

  3. Mengandungi goitrogen yang melemahkan fungsi tiroid. Ia mengakibatkan peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

  4. Kebanyakan soya adalah Genetically Modified Food (GMO), yakni untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan kuantiti pengeluarannya bagi tujuan pertanian. Malah kandungan racun perosak sangat tinggi.

  5. Mengandungi natural toxin yang tinggi iaitu antinutrien atau antizat yakni perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses pencernaan menyebabkan kembung perut dan kekurangan asid amino yang mana akan menjurus kepada kerosakan pankreas. Ia juga boleh merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). Disebabkan unsur antinutrient, syarikat pengeluar berusaha untuk menyahkannya pada akhir proses, dengan membawanya dalam beberapa siri chemical process termasuk membasuhnya dengan asid dalam tangki aluminum. Kesan serapan aluminum ke dalam soya adalah sangat tinggi. Toxic heavy metal aluminum dalam tubuh badan boleh membawa kepada penyakit nyanyuk.

  6. Mengandungi bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen pada wanita. Bahan ini dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak (minda) dan tulang. Bahan kimia ini juga, jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development yang mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang (melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan). Ia juga kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya. Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari.

  7. Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia yang mengagumkan. Susunan ini merupakan komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan.

  8. Soya juga mempunyai satu susunan yang paling menarik iaitu satu chemical bernama isoflavone. Isoflavone merupakan sebatian kimia yang dapat melegakan symptom menopous, mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Walau bagaimanapun, kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia. Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.

  9. Namun, bukan semua makanan yang berkaitan dengan soya adalah tidak baik. Tempe dan kicap (soy sauce) adalah selamat dan baik untuk kesihatan. Ini kerana tempe dan kicap telah melalui proses penapaian. Soya ini cuma tidak elok dimakan secara mentah (fresh) apatah lagi jika telah diproses menjadi air minuman (dari kilang pengeluar terutamanya). Tetapi, bagi sesetengah produk soya seperti tofu, sebatian perencat ini masih wujud, walaupun sedikit.
Sumber di sini.

Secara kesimpulannya, jelas sekali orang Yahudi ini bukan sahaja melemahkan kita dari segi lain malah secara pemakanan juga. Firman Allah:

"Wahai sekalian manusia, makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan, kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu."
(Surah Al-Baqarah : Ayat 168)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...